-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15214 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

2- خانمي كه ارث به او رسيده و پسري بيكار دارد. آيا مي تواند مقداري از آن پول كه حالا در دست اوست را بابت قرض هايي كه براي فراهم آوردن شغلي مناسب براي او خرج كند و تا بدست آمدن مابقي پول ها , حج واجب خود را به تعويقي اندازد . يه طوري اين قرض زندگي آنها را با سختي مواجه كرده. در اينجا تكليف چيست ؟
ج2- كسي كه مخارج حج را دارد و بدهي نيز دارد, البته بدهي خودش« نه پسر و بقيه اقوام» چنانچه بدهي او مدت دار باشد و مطمئن است كه در وقت اداي بدهي , تمكن از اداي آن را دارد , واجب است به حج برود.
و همچنين حج واجب است در صورتي كه وقت اداي بدهي رسيده , لكن طلبكار راضي به تأخير ادا باشد و بدهكار ( مقروض ) مطمئن است كه در وقت مطالبه مي تواند بدهي را ادا نمايد. ودر غير اين دو صورت حج واجب نيست.
« مسئله 21 , ص 27 »
شرايط استطاعت :
1- مستطيع بايد به حج برود , و دادن پول در مصارف مذكور از حج واجب نيست و اگر خرج كند و از استطاعت بيفتد , بايد به هر نحو كه هست به حج برود.
« توضيح المسائل مراجع عظام , مناسك حج , مسئله 93 , ص 63 »
2- اگر پدر مخارج ضروري از قبيل خوراك ,پوشاك و مسكن نداشته باشدكه به پسرش بدهد , بر مادر واجب است كه خرجي او را بدهد. و الا واجب نيست بلكه حج مقدم و واجب مي باشد .
« از دفترحضرت آيه الله سيستاني , حاج مهدي آقاي مرواريد پرسيده شد و ايشان اين جواب را دادند .»

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.